Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
niedziela, 19 maja 2024 21:51
Reklama

Matura i co dalej? Dobra praca, wysoka płaca, zadowolenie siebie

Drugi dzień matur: testy z matematyki. I tak do końca maja. Co potem? Nauka, praca…? A może jeszcze coś jeszcze? Blisko połowa pokolenia maturzystów 2024 już wie.
Podziel się
Oceń

Pokazuje to najnowszy raport NASK (Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa – Państwowy Instytut Badawczy). Dotyczy on pokolenia świetnie orientującego się w nowych technologiach, od kołyski jest związane z urządzeniami cyfrowymi, które często korzysta z internetu, bo tam szuka informacji. 

Jak zatem generacja maturzystów 2024 (osoby w wieku 17-19 lat) widzi swoją przyszłość edukacyjną i zawodową? 

Z optymizmem patrzą w przyszłość

Ich odpowiedzi na to pytanie znalazły się w raporcie zatytułowanym „Aspiracje edukacyjne i zawodowe uczniów szkół średnich”. Przygotował go – czytamy na stronie nask.pl – Thinkstat w ramach Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej.

Wynika z niego, że ta generacja optymistycznie widzi swoją przyszłość – ponad trzy czwarte badanych pozytywnie ocenia swoje perspektywy zawodowe.

Co jeszcze wynika z tego badania?

Że najpopularniejszymi kierunkami studiów, na które chcą zdawać, są:

  • psychologia, 
  • informatyka, 
  • zarządzanie, 
  • medycyna,
  • marketing. 

Jeśli chodzi o przyszłość zawodową, to młodzi uczestnicy badania chcą być:

  • psychologiem, 
  • terapeutą, 
  • programistą,
  • specjalistą związanym z medycyną.

Ponad połowa badanych (54,7 proc.) zastanawia się nad założeniem własnej działalności gospodarczej w przyszłości. 

Co ważne, zdecydowana większość ankietowanych, bo 76,5 proc., chce czerpać satysfakcję z wykonywanego zawodu i otrzymywać za to solidne wynagrodzenie.

Wpływ na otoczenie i szacunek społeczny są dla nich mniej istotne.

Sposób nauczania musi nadążać za trendami

– Nasze badanie pokazuje, że pokolenie, które korzystało z usług OSE (Ogólnopolska Sieć Edukacyjna) i było uczestnikiem cyfrowych przemian, nie boi się nowych wyzwań i chce stawiać na siebie – podkreśla Maciej Dudkiewicz z NASK w wypowiedzi cytowanej przez nask.pl. 

I dodaje: – Pokazuje też, że program edukacji szkolnej nie zawsze odpowiada na jego potrzeby. Za zmieniającymi się pod wpływem technologii trendami powinien więc nadążać sposób nauczania. 

 


Napisz komentarz
Komentarze
Reklama