Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 1 listopada 2024 01:01
Reklama

Kryzys powołań minął? Są najnowsze dane z seminariów

Od lat ubywa chętnych, którzy chcieliby zostać księżmi. Seminaria wieją pustkami. Niektóre są likwidowane. Jak to wygląda teraz?
Podziel się
Oceń

Do seminariów zgłasza się po kilka osób rocznie. Od września 2022 r. przestało funkcjonować seminarium w Bydgoszczy, bo było tam zaledwie 5 osób i nie zgłosił się nikt nowy. Z kolei metropolita wrocławski Józef Kupny zdecydował o połączeniu seminariów we Wrocławiu, Legnicy i Świdnicy. Zbyt mała liczba chętnych sprawiła, że przyszli księża będą kształcili się tylko we Wrocławiu.

Stąd coraz śmielsze głosy biskupów, że trzeba poważnie się zastanowić nad sprowadzaniem księży z zagranicy, bo zaczyna ich brakować i nie ma kim „obsadzać” parafii.

Najnowsze dane

Jak sytuacja wygląda obecnie? – Utrzymuje się tendencja spadkowa, co jest odbiciem wyraźnego trendu w młodym pokoleniu, dla którego sprawy religijne odgrywają mniejsze znaczenie – odpowiada ks. dr Jan Frąckowiak, przewodniczący Konferencji Rektorów Seminariów, która podała właśnie najnowsze dane. 

Formację do kapłaństwa w seminariach diecezjalnych, zakonnych i misyjnych w Polsce rozpoczęło w tym roku akademickim 280 mężczyzn, o blisko 50 mniej niż rok temu, łącznie na wszystkich rocznikach jest 1690 alumnów.

Nie w każdej diecezji jest tak fatalnie. Najwięcej alumnów przyjęto do seminarium w Krakowie – 14, w Rzeszowie – 13, w Warszawie – 12, tyle samo w seminarium tarnowskim.

W Wyższym Seminarium Duchownym warszawsko-praskim, przemyskim i wrocławskim jest po 10 nowych kandydatów na księży. W Poznaniu zgłosiło się 9, w Gdańsku 8, a w Lublinie, Częstochowie i Łodzi po 7.

Tysiąc osób mniej

Dodajmy, że w ciągu ostatnich 5 lat liczba kleryków w seminariach diecezjalnych i zakonnych w Polsce zmniejszyła się aż o tysiąc. Jeszcze w 2000 r. w polskich seminariach do kapłaństwa przygotowywało się 6789 kleryków. Potem chętnych było już coraz mniej. 


Napisz komentarz
Komentarze
Reklama
Reklama