Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
wtorek, 1 lipca 2025 06:58
Reklama

Inspektor idzie na obiad do restauracji. Długa lista grzechów

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wybrał się do restauracji. Odwiedził ich kilkaset w całej Polsce. Efekty kontroli są alarmujące.
Podziel się
Oceń

Kontrolerzy m.in. sprawdzali, czy widoczne są ceny dań i jak obsługiwani są goście. Nieprawidłowości – jak podsumował UOKiK – wykryto w większości skontrolowanych lokali gastronomicznych.

To nie są dobre wyniki – skomentowała Małgorzata Cieloch, rzeczniczka Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

– dodajmy – słaba wróżba przed sezonem wakacyjnym.

Klient musi znać cenę i ilość potrawy, którą zamawia

Inspektorzy UOKiK weszli do 626 lokali gastronomicznych. Sprawdzali, jak obsługiwani są ich klienci. „W 75 proc. stwierdziliśmy nieprawidłowości” – czytamy we wpisie na X

Najwięcej uwag dotyczyło braku cennika i podawania ilości potrawy lub napoju. Kontrolerzy mieli też uwagi do rzetelności obsługi. 

– Jako konsumenci, klienci danej placówki powinniśmy mieć jasną informację o cenie potrawy, którą zamawiamy – podkreśla rzeczniczka UOKiK.

I dodaje: – Cena potrawy i usługi, jeśli taka usługa jest na przykład serwisowa, muszą być podane jasno i umieszczone w cenniku. Cenniki muszą podawać pełne nazwy potraw wraz z ilością i gramaturą.

Małgorzata Cieloch podkreśla, że ta ostatnia kwestia – gramatura – jest ważna, bo jak mówi – odgrywa ważną rolę w wakacje. Dlatego…

– …powinna dotyczyć dania po, a nie przed przygotowaniem. Konsument powinien otrzymać cennik przed złożeniem zamówienia – zaznacza.

I dodaje, że jeśli restaurator chciałby zastąpić składniki dania z cennika innymi, to może to zrobić tylko zgodą klienta. I – podkreśla rzeczniczka UOKiK – wcześniej poinformować go o tym.  

W restauracjach też mamy prawo do reklamacji

Kolejna uwaga UOKiK dotyczy naszego prawa do reklamacji. Co możemy zareklamować? Na przykład za zimną potrawę, inną niż podana w cenniku gramaturę potrawy lub brak informacji dotyczących jej składu. 

Także dodatkowe opłaty, np. za serwis albo opakowanie na wynos, powinny być podane przed złożeniem zamówienia.

– A jeżeli widzimy nierzetelną obsługę prosimy o zawiadamianie najbliższego Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej – apeluje Małgorzata Cieloch.

 

 


Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama