Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
niedziela, 15 czerwca 2025 01:01
Reklama

Nowe przepisy przyspieszą montaż ładowarek. To się zmieni

Rząd chce ułatwić mieszkańcom budynków wielorodzinnych montaż prywatnych ładowarek do samochodów elektrycznych.
Podziel się
Oceń

Chodzi o usunięcie obecnych barier administracyjnych, skrócenie i uproszczenie procesu decyzyjnego, który dziś często opóźnia inwestycje lub je blokuje.

Nowe terminy, większe uprawnienia

Jedną z najistotniejszych zmian jest wprowadzenie przepisów zobowiązujących zarząd wspólnoty mieszkaniowej do działania w ściśle określonych ramach czasowych. Jeśli mieszkaniec bloku zgłosi chęć montażu prywatnej ładowarki do auta elektrycznego, zarząd wspólnoty będzie miał 14 dni na zlecenie odpowiedniej ekspertyzy technicznej. Taki dokument ma potwierdzić, czy instalacja jest możliwa z punktu widzenia infrastruktury budynku.

Po wykonaniu ekspertyzy zarząd będzie miał dodatkowe 7 dni na jej przekazanie mieszkańcowi. Jeśli tego nie zrobi – lub jeśli nie podejmie decyzji w sprawie montażu – właściciel pojazdu zyska prawo, żeby samodzielnie zlecić ekspertyzę i kontynuować działania inwestycyjne bez czekania na zgodę wspólnoty.

Koniec z blokowaniem instalacji

Nowe przepisy przewidują także mechanizmy dyscyplinujące wobec zarządców nieruchomości. Ich celem jest ograniczenie celowego lub biernego blokowania inwestycji związanych z elektromobilnością. W praktyce oznacza to, że mieszkańcy będą mogli szybciej i skuteczniej reagować na brak współpracy ze strony wspólnoty czy administracji.

Dzięki temu procedura montażu ładowarki – dotąd uzależniona od wielu niejasnych przepisów i czasochłonna – stanie się bardziej przejrzysta i przewidywalna. To istotne zwłaszcza w dużych miastach, gdzie większość mieszkańców żyje w zabudowie wielorodzinnej.

Elektromobilność łatwiej dostępna

Zmiany w ustawie wpisują się w plan rozwoju elektromobilności w Polsce i mają zachęcać kierowców do wyboru aut elektrycznych. 

Jak wynika z Licznika Elektromobilności, na koniec kwietnia 2025 roku flota osobowych, dostawczych i ciężarowych samochodów całkowicie elektrycznych liczyła w Polsce 90 720 sztuk. Park osobowych BEV składał się z 81 927 maszyn.

Dlatego uproszczenie procedur administracyjnych to krok w stronę realnego wsparcia elektromobilności w codziennym życiu.


Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama