Zawody internetowe obejmują dużą listę obszarów, z których jednym jest praca w mediach społecznościowych.
Media społecznościowe są dziś integralną częścią życia niemal każdego człowieka. Jedni wykorzystują je do rozrywki, inni nauczyli się przy ich pomocy zarabiać pieniądze.
Na świecie jest ponad 20 sieci społecznościowych, a każdy kraj ma swoich ulubionych. Facebook, Youtube, Instagram i Telegram są bardzo popularne. Słuszne byłoby również dodanie do tej listy chińskiej sieci społecznościowej TikTok, która dziś jest szalenie popularna wśród młodych ludzi na całym świecie.
Dziś przeanalizujemy najpopularniejsze zawody w mediach społecznościowych. Mamy nadzieję, że ten artykuł przybliży Cię do wyboru kierunku w mediach społecznościowych.
Menedżer SMM
To jeden z najbardziej poszukiwanych nowych zawodów.
Firmy z niemal wszystkich obszarów biznesowych mają firmowe strony w mediach społecznościowych, od małych kwiaciarni po duże korporacje IT. Menedżer SMM jest odpowiedzialny za interakcję marki i odbiorców w mediach społecznościowych.
Do głównych obowiązków takiej osoby należy promowanie biznesu w mediach społecznościowych: prowadzenie kont, uruchamianie reklam, usuwanie negatywnych użytkowników. Specjalista bada grupę docelową, opracowuje strategię mediów społecznościowych i utrzymuje styl marki.
W Internecie jest wystarczająco dużo wolnych miejsc pracy, mimo że jest to dość popularny zawód, jest bardzo poszukiwany. Możesz to zweryfikować w następujący sposób: wystarczy wpisać w wyszukiwarkę „Praca Praktyki w dziale social-media”, najprawdopodobniej znajdziesz coś dla siebie.
Direct-manager
To osoba, która ratuje direct marek czy blogerów przed niekończącym się strumieniem wiadomości. Głównym KPI jest brak wiadomości, które zaginęły lub pozostały bez odpowiedzi.
Do typowych obowiązków należy doradzanie subskrybentom w różnych sprawach w direct, messengerze lub innym kanale według szablonu.
Jakie umiejętności są potrzebne:
- Efektywność;
- Uważność (zwłaszcza jeśli istnieje kilka opcji szablonowych odpowiedzi na różne prośby);
- Alfabetyzacja.
Cechy pracy
Zwykle tacy specjaliści są poszukiwani jednorazowo, aby odciążyć głównego managera lub administratora strony na okres kampanii reklamowych. Dlatego takie zajęcia lepiej traktować jako tymczasową pracę w niepełnym wymiarze godzin niż jako główną pracę.
Stories maker
Relację początkowo pojawiły się na Instagramie, a wkrótce podobny format publikowania treści (krótkich filmów, które są automatycznie usuwane po jednym dniu) pojawił się w wielu innych social media.
Stopniowo popularność takich relacji zaczęła przewyższać widoczność postów. Dzisiaj najczęściej oglądamy relację, bo one mają więcej „życia”, trafności, szczerości.
Stories maker opracowuje strategię dla opowiadań, tworzy plan treści i rubrykę, monitoruje trendy w internecie, generuje żywe i ciekawe treści w formacie biznesowym, uwzględniając trendy. Korzystając ze wszystkich narzędzi promocji w relacjach, specjalista ten realizuje również zadania zwiększania zasięgu i zaangażowania odbiorców.
Kolejnym czynnikiem, który wpłynął na ukształtowanie się odrębnej profesji stories makera, jest pojawienie się dużej liczby blogerów i szybki wzrost ich popularności. Często znani influencerzy internetowi po prostu zaczynają się gubić, tematy się wyczerpują, brakuje czasu na wysokiej jakości kreacje. Jednocześnie ciekawe i wciągające historie są dziś jednym z głównych motorów rozwoju bloga. Zadaniem stories makera jest tworzenie „żywych” relacji, pracy operacyjnej z odpowiednimi treściami wideo.

Targetolog
Jak sama nazwa wskazuje, targetolog ustawia ukierunkowane reklamy w mediach społecznościowych. W przypadku pojedynczych projektów proces ten może przeprowadzić menedżer SMM, ale targetolog to bardziej wyspecjalizowany zawód. Nie zajmuje się treścią, ogólną strategią promocji, rozwojem społeczności.
W pracy targetolog:
- Analizuje dane źródłowe i planuje kampanie;
- Przygotowuje reklamy i kreacje – samodzielnie lub w zespole z projektantem i copywriterem;
- Konfiguruje kampanie na kontach reklamowych;
- Analizuje skuteczność reklamy;
- Optymalizuje kampanie i ogólną strategię reklamową;
- Przygotowuje raporty dla kierownictwa i/lub klientów;
- Zawiera zalecenia dotyczące przygotowania stron i witryn do ruchu.
Copywriter
Copywriter pisze teksty promujące towary i usługi. Mogą to być artykuły na blogach, posty w mediach społecznościowych, komunikaty prasowe. Aby napisać przejrzysty i użyteczny tekst, trzeba poznać firmę, produkt, przeanalizować statystyki starych tekstów i porozmawiać z ekspertem.
Z zalet tego zawodu warto wspomnieć o tym, że jest to najłatwiejszy zawód do samodzielnej nauki w domu. Kompetentna osoba, która interesuje się pisaniem, może próbować zarabiać na tekstach. Potrzebny jest inny zawód – żaden projekt nie może obejść się bez artykułów.
Wady zawodu: duża konkurencja. Również copywriting nie jest zajęciem kreatywnym, jeśli nie jest kreatywnym tekstem. Aby pisać przydatne teksty, musisz dużo wyszukiwać i analizować informacje.
Jak widać kierunków jest bardzo dużo i bardzo trudno zdecydować się na ten właściwy. Zastanów się, co lubisz najbardziej, czy bardziej ciągnie Cię do kreatywności czy do nauk matematycznych, jakie masz już doświadczenie i czy obecną wiedzę można przeskalować do wybranego zawodu? Możesz także spróbować obejrzeć webinary w jednym z obszarów, aby uzyskać ogólne wrażenie i zarazić się atmosferą bez wychodzenia z domu, wiele szkół internetowych organizuje takie wydarzenia prawie codziennie.