Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
wtorek, 16 kwietnia 2024 22:57
Reklama

Sprzedajesz przez internet, unikasz podatku cukrowego?

Od 2021 roku w Polsce obowiązuje tzw. podatek cukrowy. Wprowadzenie go miało wpłynąć na ograniczenie spożycia niezdrowych produktów. Okazuje się jednak, że przedsiębiorcy znaleźli sposób na unikanie niechcianej opłaty.
Sprzedajesz przez internet, unikasz podatku cukrowego?

Autor: iStock

Podziel się
Oceń

W ustawie o ochronie zdrowia zawarte są zapisy, które zobowiązują firmy wprowadzające słodzone napoje na rynek do opłacenia podatku z tytułu określonej zawartości cukru, tauryny, kofeiny lub substancji słodzących.

„Chodzi o opłatę od środków spożywczych, która obowiązuje od 2021 r. i jest pobierana według stawki 50 gr za zawartość cukrów lub innych substancji słodzących nieprzekraczającą 5 g w 100 ml napoju oraz 5 gr za każdy gram cukrów powyżej 5 g w 100 ml napoju w przeliczeniu na litr napoju” – czytamy w "Dzienniku Gazecie Prawnej".

Zapis prawny nie reguluje jednak kwestii zakupu tego typu produktów za pośrednictwem internetu. Podatek cukrowy dotyczy bowiem sprzedaży detalicznej. Jeśli zaś chodzi o handel online, istnieją zupełnie odrębne przepisy o umowach zawieranych na odległość, które ze sprzedażą detaliczną nic wspólnego nie mają. Teoretycznie oznacza to, że nie mają tu zastosowania przepisy o podatku cukrowym. DGP podkreśla, że potwierdzają to interpretacje dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej. Co na to eksperci?

- Klasycznym przykładem tego rodzaju umowy jest sprzedaż za pośrednictwem strony internetowej. Nie ulega wątpliwości, że gdy konsument kupuje towary przez internet, nie dochodzi do sprzedaży detalicznej w rozumieniu przepisów o opłacie od środków spożywczych. Tym samym na żadnym etapie obrotu opłata ta nie powinna być pobierana – wyjaśnia DGP Maciej Dybaś, doradca podatkowy. – Wątpliwości mogą pojawić się w chwili, kiedy towar zamówiony w sieci odbierany jest w sklepie – wówczas można domniemywać, że doszło do sprzedaży detalicznej, która podatkowi podlega.

Z kolei w ocenie doradczyni podatkowej Anny Wibig, dotychczasowe interpretacje dyrektora KIS wskazują na to, że dostawca powinien sprawdzić zamiary przedsiębiorcy – jeśli  ten zamierza odsprzedać towar, podatek cukrowy powinien być opłacony.

 

 


Napisz komentarz
Komentarze
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama